Pierwszym zawodem w serii jest zawód, dzięki któremu można w dość łatwy sposób emigrować do Kanady, czyli kierowca ciężarówki.
W skrócie: trzeba być kierowcą ciężarówki, najlepiej z min. rocznym stażem, znaleźć firmę w Kanadzie, która zechce Cię zatrudnić i załatwi LMIA (lub sponsorowanie prowincji), dzięki któremu dostanie się WP, a potem PR.
To, czy na pewno dostaniemy PR i w jaki sposób to nastąpi, to już zależy od prowincji, jaką wybierzemy i pracodawca ma tu niewiele do rzeczy, bo należy przede wszystkim spełnić wymagania danej prowincji – więcej tutaj. (Osoby ze słabym angielskim i bez studiów powinny trzymać się z dala od Ontario). Najlepiej wybrać Saskatchewan, Manitobę lub jedną ze wschodnich prowincji, wszystkie tu wymienione mają najlżejsze przepisy imigracyjne. (obecnie jako Truck Driver jedyne czy największe szanse ma się w prowincji NB po przez program pilotażowy – stan na styczeń 2019).
Jak znaleźć firmę, która zechce Was ściągnąć?
- Najszybciej na stronach yellowpage, kijiji, jobbank itp. powysyłać resume, gdzie się da. Firmy przewozowe robią nabory w Europie, więc jeśli traficie na taką, co akurat taki nabór szykuje, to na pewno dostaniecie informacje, w jakim mieście i kiedy można przyjść na interview.
- Można też znaleźć takie firmy na targach w Anglii czy Austrii, gdzie nie tylko firmy przewozowe, ale też oficerowie imigracyjni zazwyczaj z preryjnych prowincji robią wstępny nabór pracowników, na których jest zapotrzebowanie.
- Można przyjechać do Kanady na wizie turystycznej i poszukać takowej firmy na własną rękę (uwaga: celnik musi mieć pewność, że nie będziecie pracować na wizie turystycznej).
- Instagram, przykład ogłoszenia z marca 2017:
Facebook np. u osób z branży:
- Czy też spróbować wysłać resume do jednej z tych firm z Manitoby lub NB:
“New Brunswick: Ayr Motors, McConnell Transport, Midland, Sunbury. PEI: Bulk, Seafood Express. Są też o/o, którzy maja swoje ciężarówki u w/w. Na kijiji ich znajdziesz. Jeśli myślisz o emigracji na stałe to powyżej jest twoja szansa.”
Prawo jazdy
- Więcej tutaj.
Co by się jeszcze przydało?
- Doświadczenie – pracodawca będzie Was sprawdzał, wypadałoby umieć jeździć
- Wiza turystyczna do USA – ponieważ duża część firm wysyła pracowników po towar do USA, no i na wyjazdach do USA zarabia się największe pieniądze.
Kursy
Żeby przystąpić do szkoły, trzeba zdać egzaminy teoretyczne z przepisów i hamulców powietrznych (air brakes). Egzamin teoretyczny, który obejmuje
inspekcję auta (mówienie egzaminatorowi, co się sprawdza w aucie i naczepie tutaj), test hamulców powietrznych (test, w którym trzeba mówić i testować każdy system tutaj). Jak to się zaliczy, to jest parkowanie tyłem i jazda ok 30-45 minut po mieście. Linki do odpowiedniego urzędu w danej prowincji znajdziecie tutaj.
Przykładowe firmy organizujące kursy:
By uniknąć opłat za kursy i egzaminy, które potrafią dojść do 7 tys. CAD, należy znaleźć firmę, która w zamian za podpisanie lojalki na pewien okres czasu poniesie te opłaty. Nie ukrywam, że by taką firmę znaleźć, należałoby mieć w tej firmie już jakiegoś znajomego.
Zarobki
Zarobki są w większości zależne od liczby przejechanych mil – średnio to jest między 0,38-0,42 CAD za milę i dochodzą jeszcze do tego bonusy od 0,01 do 0,03/milę za liczbę przejechanych mil w miesiącu (performance bonus), safety bonus, czyli za jazdę bez przekraczania ograniczenia prędkości, przejazd przez granicę z odpowiednimi pozwoleniami. Do tego jeszcze dochodzą (w zależności od firmy): od 50 do 100 dolarów bonus za trzymanie na drodze przez DOT i pozytywną inspekcję (papiery oraz stan ciągnika i naczepy), jak i layover powyżej 24 godzin 100 dolarów za każdy dzień.
Minimalny limit, jaki się przejeżdża na miesiąc to 10 000 mil (16 000 km), ale i tak większość robi 12 tys. mil i więcej (pojedyncza obsada), ale da radę bez problemu zrobić i 15 tys. mil (24 tys. km). Zarobki zaczynają się średnio od 55 000 CAD brutto i w górę, wszystko to zależy od kierowcy, ile już dalej chce zarobić.
Czas, który kierowca musi być na drodze to, uśredniając, minimum od 7 do 12 dni.
Za pracę w lokalu dostaje się stawkę godzinową zazwyczaj od 18 CAD i w górę za godzinę za pierwsze 9 godzin i 1,5 stawki powyżej 9 godzin .
Ale niestety wiele firm się stara nie przekraczać tych 9 godzin.
Życie truck drivera w Kanadzie można poznać dzięki blogom i vlogom, najlepsze poniżej:
Rafał Zazuniuk
Iwona Blecharczyk
ThygeRRR (satyrycznie)
Bernadetta
Szczególne podziękowania dla Martina za pomoc w przygotowaniu posta.