Prawo jazdy na pojazdy ciężarowe

Opis jest szczegółowy dla Manitoby, w innych prowincjach może być podobnie jednak urzędy będą nazywać się inaczej. 

1 września 2019 Manitoba wprowadziła obowiązek odbycia kursu MELT (Mandatory Entry Level Training) dla wszystkich kandydatów na zawodowych kierowców. Osoby, które otrzymały prawo jazdy Class 1 przed tym dniem mogą zachować swoje uprawnienia, natomiast wszyscy pozostali kandydaci muszą odbyć wspomniany trening, aby zostać dopuszczonym do egzaminu praktycznego. Wyjątkiem są osoby, które: 

 

  1. Posiadają już ważne prawo jazdy z innych kanadyjskich prowincji, gdzie także obowiązuje MELT (Ontario, Saskatchewan, Alberta) oraz kierowcy z USA. Po udowodnieniu minimum 24-miesięcznego doświadczenia, można wymienić swoje obecne prawo jazdy na to, wydawane przez Manitobę, bez żadnych egzaminów
  2. Kierowcy z doświadczeniem 12-24 miesięcy z w/w prowincji lub USA są zwolnieni z udziału w szkoleniu MELT i mogą otrzymać prawo jazdy po zdaniu egzaminu (maksymalna ilość podejść to 2, poźnej należy odbyć kurs MELT)
  3. Kierowcy z doświadczeniem mniejszym, niż 12 miesięcy lub kierowcy posiadający prawo jazdy z innych prowincji i krajów, niż w/w muszą przejść całą drogę od początku i ukończyć szkolenie MELT w całości.

 

   W Manitobie istnieją 2 rodzaje Mandatory Entry Level Training. Pierwszy, wymagany jako absolutne minimum, trwa 121.5 godzin zegarowych i składa się z teorii, czasu za kierownicą oraz obserwacji. Drugi, nazywany 244h Entry Level Program, trwa dokładnie 244 godziny zegarowe (6 tygodni, po 40 godzin tygodniowo, pozostałe 4 godziny składają się na 2 podejścia do testu praktycznego w MPI, które są wliczone w cenę kursu). 

 

   Pierwszym wymogiem do uzyskania prawa jazdy Class 1, jest wiek minimum 18 lat oraz posiadanie prawa jazdy na samochody osobowe (Class 5). Potem należy umówić się na wizytę lekarską i przejść badania, określające zdolność do pracy w tym zawodzie. Na ogół kosztuje to około 100-120 dolarów. Następnie trzeba zdać testy teoretyczne ze znajomości przepisów i ogólnej wiedzy o ciężarówkach a także z wiedzy o hamulcach powietrznych (Air Brakes). W tym celu należy udać się do lokalnego biura MPI lub Autopac i zapisać się na Class 1 Knowledge Test oraz na Air Brake Knowledge Test. Oba testy trwają po 30 minut i zazwyczaj mogą odbyć się jeden po drugim. Koszt jednego testu do $10. Class 1 Knowledge Test składa się z 30 pytań, natomiast Air Brake test z 20 i wymagane jest uzyskanie minimum 80% poprawnych odpowiedzi z każdego z nich. W przypadku niepowodzenia można powtórzyć test, po uiszczeniu kolejnej opłaty i może on odbyć się nie wcześniej, niż kolejnego dnia roboczego. Testy są odbywają w wersji komputerowej w lokalnych siedzibach MPI i przeprowadzane są w oparciu o 2 książki. Można otrzymać je w cenie $10 za sztukę w każdym biurze Autopac lub pobrać bezpłatnie w wersji PDF ze strony MPI:

 

  1. Professional Driver’s Manual

            https://www.mpi.mb.ca/Documents/ProfDriverHBookComp.pdf

 

  1. Air Brake Manual

            https://www.mpi.mb.ca/Documents/AirBrakeManualNEW.pdf

 

   Po zdaniu obu testów i po przedstawieniu wyników badań lekarskich w siedzibie MPI, kandydat na kierowcę otrzymuje tak zwaną Class 1A Licence, która oznacza pozwolenie na naukę za kółkiem. Posiadając tę licencję, można zacząć poszukiwania odpowiedniej dla siebie szkoły jazdy. Listę wszystkich szkół, zatwierdzonych przez MPI dzo przeprowadzania programu MELT znajduje się w poniższym linku pod zakładką Training Providers:

 

https://www.mpi.mb.ca/Pages/mandatory-entry-level-training.aspx



Możliwość dofinansowania

 

   Zarówno koszt kursu MELT jak i kursu 244h Entry Level mogą okazać się barierą nie do przejścia. Podstawowy kurs 121-godzinny kosztuje od $5500 do nawet $8000 dolarów, w zależności od szkoły i trybu nauczania. W tym wypadku większość szkół nie ma wliczonych kosztów egzaminu w cenę kursu. W Manitobie Road Test zdaje się swoim (lub wynajętym) pojazdem, który musi spełniać określone warunki (np. 13-biegowa manualna skrzynia biegów). Wynajmem takich pojazdów na testy zajmują się głównie szkoły i cena takiego wynajmu za jeden egzamin wynosi od $450 do $500 (wynajem ciągnika, naczepy oraz instruktora, który ten zestaw zawiezie do lokalizacji, gdzie będzie przeprowadzany test).

 

   Koszt kursu 244h Entry Level jest wyższy, bo wynosi około $8500-$9000. Porównując oba programy, dla osób nowych w branży, program 244h Entry Level – mimo wyższej ceny – wydaje się opcją bardziej sensowną, gdyż oferuje dwukrotnie większą liczbę godzin treningu oraz ma wliczone 2 podejścia do egzaminu praktycznego, więc to szkoła zapewnia wynajem pojazdu w cenie kursu. 

 

   W przypadku kursu 244h Entry Level od niedawna istnieje też możliwość dofinansowania jego kosztów. Po otrzymaniu licencji Class 1A oraz listu akceptacyjnego ze szkoły, należy zacząć kompletować pozostałe dokumenty, takie jak: 

  1. CV 
  1.   Driver’s Abstract z MPI 
  1. Zaświadczenie o niekaralności z Kanady 
  2. PR Card lub kanadyjski Paszport 
  3. Dokument uprawniający do przekraczania granicy z USA  
  4. List intencyjny od potencjalnego pracodawcy. 

 

   Po zgromadzeniu wszystkich dokumentów należy skontaktować się z najbliższym biurem Manitoba Jobs and Skill Development Centre i umówić się na rozmowę z konsultantem. Taka rozmowa trwa na ogół kilkanaście minut, konsultant zadaje pytanie odnośnie zawodowych planów kandydata na karierę w tej branży i na tej podstawie podejmuje decyzję odnośnie dofinansowania. Osoby, które w czasie trwania całej aplikacji pracują na pełny etat, mogą dostać także upoważnienie do opuszczenia obecnego miejsca pracy oraz otrzymać zasiłek dla bezrobotnych na czas trwania kursu.

 

   Najtrudniejszym zadaniem wydaje się uzyskanie listu intencyjnego od pracodawcy jeszcze przed uzyskaniem prawa jazdy. Taki Acceptance Letter jest jednak najważniejszym dokumentem podczas rozmowy w MB Jobs and Skills, ponieważ konsultant ma gwarancję, że kandydat do dofinansowania będzie miał zagwarantowaną pracę. Sporo szkół współpracuje też z firmami transportowymi, które są gotowe zatrudnić absolwentów danej szkoły. Warto więc zapytać osobę odpowiedzialną za rekrutację w wybranej szkole, czy oferują pomoc w tzw. Job placement. Poniżej znajduje się lista pracodawców, którzy współpracują z Manitoba Trucking Association i wystawiają oferty pracy dla kandydatów na kierowców, którzy przejdą przez proces rekrutacji:

 

https://www.trucking.mb.ca/membership

 

   Ponadto, funkcjonuje kilka firm w Manitobie, które oferują Mentorship Program dla nowych kierowców. Polega on na tym, że kierowca, świeżo po otrzymaniu uprawnień, przez kilka pierwszych tygodni pracuje w teamie z doświadczonym kierowcą – mentorem, poznaje różne aspekty branży, jak np.deklaracje celne na granicy, godziny pracy itd. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez mentora, rozpoczyna jazdę jako single driver. Firmy które oferują Mentorship Program to Arnold Bros Transport, Bison Transport oraz Len Dubois Transport w Winnipeg a także Steve’s Livestock Transport w Steinbach.

Jeśli uważasz, że posty na blogu, jak i grupa na Facebook są przydatne i miał(a)byś ochotę postawić mi kawę czy piwo, to teraz możesz to zrobić poprzez przycisk “Buy Me a Coffee”. Dziekuję! 🙂

Buy Me a Coffee

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dlaczego eKanada?

Jesteśmy młodą polonią kanadyjską, która przeszła przez emigrację dość niedawno i jak nikt inny wie, jak bardzo skomplikowany to proces i jak bardzo wszystko zależy od szczegółów.

Konsultacje już od 0$

Darmowa konsultacja, jeśli kwalifikujesz się z powodu wykonywanego zawodu.