Tworzenie kanadyjskiego resume 

Tworzenie kanadyjskiego resume 

W poprzedniej części przewodnika pisaliśmy o badaniu rynku pracy. Gdy już będziesz wiedział/-a, jak szukać pracy na kanadyjskim rynku, czas przystąpić do pisania resume pod kątem ofert, które cię zainteresowały.  

Czy wiesz, że rekruterzy spędzają średnio 6 sekund nad twoim resume zanim zdecydują, czy chcą je czytać dalej? Jak najlepiej wykorzystać te kilka sekund? Niewłaściwe resume (czyli kanadyjska wersja naszego CV) to jeden z najczęstszych powodów, dla których pracodawcy nie są zainteresowani rozmową, a często nawet nie zwrócą uwagi na naszą aplikację. Często dzieje się tak, że nasze resume nie zostanie wyłapane przez system ATS (Applicant Tracking System, który skanuje je, sprawdzając, czy znajdują się w nim słowa kluczowe z ogłoszenia). Nasze resume może też zostać odrzucone przez rekruterów np. gdy jest w niekanadyjskim formacie, gdy umieścimy w nim swoje zdjęcie czy niekanadyjski adres lub też gdy nie zamieścimy w nim informacji wymaganych na rynku kanadyjskim. Oto kilka porad co do tego, na które elementy należy zwracać szczególną uwagę: 

 

1. Wstęp: Rekruterzy spędzają godziny dziennie, przeglądając nadesłane resume. Postaw się w ich sytuacji i pomyśl, co przede wszystkim chciał(a)byś w tym dokumencie zobaczyć. Spisz sobie w kilku zdaniach, dlaczego jesteś najlepszą osobą na to stanowisko, czyli stwórz skróconą wersję listu motywacyjnego. Ważne, żeby nie zabrakło tam informacji o tym, co cię motywuje do poszukiwania pracy (np. imigracja lub powrót po urlopie macierzyńskim), jakie masz kwalifikacje i nie zapomnij o podaniu samej nazwy stanowiska – to szczegół, którego często brakuje, a od razu robi wrażenie i pokazuje cię jako eksperta w danej dziedzinie. Np. jeśli szukasz pracy w banku i stanowisko nazywa sie Accounting Clerk, umieść tę informację zaraz pod imieniem i nazwiskiem i we wstępie napisz: ”I am an Accounting Clerk with X years of experience looking for full time opportunities in Toronto”.

 

2. Słowa kluczowe: Zamiast tłumaczyć swoje polskie CV 1:1 spróbuj znaleźć kilka ogłoszeń, które cię interesują, znajdź w nich słowa kluczowe (sformułowania typowe dla branży, akronimy, słowa, które się powtarzają) i umieść je w swoim resume. Pierwszy etap rekrutacji, szczególnie w dużych firmach i/lub większych miastach, jest zazwyczaj oddawany systemom ATS (Applicant Tracking System), które dzięki rozpoznawaniu słów kluczowych sugerują rekruterom, czy ktoś jest dobrym kandydatem/kandydatką na dane stanowisko. Brak tych słów będzie cię więc automatycznie dyskwalifikował, warto więc poświęcić czas na tym etapie.

 

3. Kwantyfikacja osiągnięć: Tam, gdzie to możliwe, kwantyfikuj swoje osiągnięcia, używając liczb i procentów. Pomaga to pracodawcom zrozumieć faktyczny wpływ twojego wkładu pracy w poprzednich miejscach zatrudnienia na np. podniesienie jakości pracy, zwiększenie sprzedaży, poprawienie procesów itp. Na przykład zamiast powiedzieć „Zwiększenie sprzedaży”, określ „Zwiększenie sprzedaży o 20% w ciągu sześciu miesięcy”.

 

4. Podkreślanie umiejętności miękkich: Akcentuj umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, praca zespołowa, zdolność adaptacji i rozwiązywania problemów. Pracodawcy w Kanadzie cenią nie tylko umiejętności techniczne, ale także zdolności interpersonalne, które przyczyniają się do pozytywnego środowiska pracy i to o nie bardzo często pytają w trakcie rozmów kwalifikacyjnych.

 

5. Doświadczenie wolontariackie: Dodaj odpowiednie doświadczenie wolontariackie. Pracodawcy w Kanadzie często doceniają kandydatów, którzy wykazują zaangażowanie – w rozwój danej organizacji, w lokalną społeczność itp. Podkreśl wszelką pracę wolontariacką zgodną z twoimi celami zawodowymi, choć właściwie każde takie doświadczenie jest doceniane.

 

6. Członkostwo w organizacjach zawodowych i posiadane certyfikaty: Jeśli jesteś członkiem organizacji zawodowych lub uzyskałeś/-łaś odpowiednie certyfikaty, uwzględnij tę informację w swoim resume. To dowodzi twojego zaangażowania w ciągłe uczenie się i rozwój zawodowy i pokazuje, że masz wymagane kwalifikacje. 

 

7. Długość resume: postaraj się zmieścić swoje resume na jednej stronie, a maksymalnie dwóch (jeśli masz większe doświadczenie zawodowe). Ułatwisz tym samym pracę rekruterom i wyróżnisz się na tle innych kandydatów. Koniecznie usuń stanowiska, które nie mają związku z pracą, na którą aplikujesz, usuń niepotrzebne informacje, takie jak hobby czy zainteresowania, a nawet wykształcenie ponad to wymagane w ogłoszeniu.

 

8. Informacja o posiadaniu otwartego zezwolenia na pracę (jeśli je masz np. przez IEC) – można tę informację umieścić na górze w części danych osobowych lub na samym dole. Napisz też wyraźnie, że nie potrzebujesz, żeby pracodawca cię sponsorował.   

 

9. Kanadyjski numer telefonu. Bez tego twoje szanse na odzew spadają prawie do zera. Jeśli nie masz możliwości zdobycia fizycznego numeru telefonu, zainwestuj w Skype lub portale, które pozwalają na założenie zagranicznego numeru telefonu albo wykup kartę e-sim, jeśli twój model telefonu na to pozwala. 

 

Dostosowanie swojego resume do kanadyjskich standardów może być kluczem do sukcesu w znalezieniu pracy na lokalnym rynku. Warto także poprosić eksperta lub przynajmniej znajomego z doświadczeniem zawodowym w Kanadzie o przejrzenie twojego resume – świeża perspektywa może pomóc wychwycić elementy, które mogłeś/-łaś przeoczyć. Pamiętaj, że to dokument, który reprezentuje ciebie i twoje umiejętności, więc warto poświęcić trochę czasu, aby był profesjonalny i dopracowany. Trzymając się powyższych wskazówek, zwiększysz swoje szanse na przejście do kolejnych etapów rekrutacji i ostateczne zdobycie wymarzonego stanowiska. Powodzenia!

O autorce tekstu

Cześć!

Jestem Malwina i mieszkam w Toronto od 2016 roku. Byłam uczestniczką programu International Experience Canada, a obecnie jestem coachem zawodowym i Dyrektorem HR z ponad 10-letnim doświadczeniem. Od 2020 roku pełnię rolę mentora w Toronto Region Immigrant Employment Council, pomagając nowoprzybyłym w znalezieniu zatrudnienia. 

Z zespołem eKanada Newcomers Assistance współpracuję w kwestiach związanych oczywiście z szukaniem pracy, rozwojem osobistym, doradztwem zawodowym i przygotowaniem nowych imigrantów do kanadyjskiego rynku pracy.

Zapraszam do lektury części pierwszej “Badanie rynku pracy” oraz kolejnych części (już wkrótce).

Zachęcam do kontaktu ze mną pod adresem malwina.chaudhry@gmail.com lub przez LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/malwinawierzbinska/
Facebook
Twitter
LinkedIn

Znalazłeś/-łaś coś interesującego?

Wesprzyj nasze działania

w 24h Powinieneś dostać email, sprawdź proszę folder SPAM.